10 april 2016

Ciabattamorgon


Igårkväll satte jag en ciabattadeg som fick jäsa i lugn och ro i kylen över natten. På morgonen tog det drygt en timme innan köket doftade som ett äkta bageri! Receptet hämtade jag från Leilas bok 'A piece of cake'. Superenkelt recept som går att smaksätta om man känner för det. Jag tror det skulle passa bra att göra tortano på (ungefär som en smörgåsrulltårta). Det måste jag prova...

Ett bra tips är att inte snåla med salt. Salt ger brödet smak! Smaka på degen, om den kanske känns lite för salt lär det bli perfekt efter gräddning. Havssalt är godare än bordssalt, tycker jag.


 Älskar min fina kökshandduk! 


10 gram jäst
6 dl kallt vatten
4 msk olivolja
4 tsk salt
4 dl durumvetemjöl
9 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och lös den med vattnet och olivoljan.
Tillsätt mjölet och jobba ihop till en lös deg.
Tillsätt salt och jobba degen i maskinen 15 minuter.
Ställ övertäckt i kylen över natten för att jäsa.
Mjöla bakbordet och ta upp degen.
Forma till en lätt avlång platta och dela upp i 12 bröd.
Lägg bröden på en mjölad plåt.
Sätt ugnen på 250 grader.
Låt jäsa varmt ovanpå ugnen i 60 minuter.
Strö över lite extra mjöl och sätt in i ugnen.
Häll in ett litet glas med vatten för rikligt med vattenånga i ugnen.
Grädda i 15 minuter.
Ta ut och låt svalna på galler.




Doften och smaken av nybakat bröd är svårslaget. Det här kan gärna få bli en helgrutin. Ha en fin söndag!