7 april 2016

Som en dröm...


Ikväll hände det. Efter att i alla år tyckt att rulltårta är något jag alltid misslyckas med - så lyckades jag! Den blev jämn och sprickfri, och lika god som alltid! Min favoritrulltårta är utan tvekan drömtårtan! Den smakar typ ren nostalgi eftersom farmor alltid verkade ha den hemma. Receptet är en riktig klassiker, hämtat från Sju sorters kakor. Jag har som sagt misslyckats med att få till en fin och jämn rulltårta med samma recept tidigare, så allt handlar om utförande. Jag har listat några saker som jag tänkte på under bakandet, som nog alla bidrog till att det gick så bra den här gången.


  • Bred ut jämnt på plåten! Det går att spritsa, men smeten är så pass lös att den blir enklare att breda ut, tycker jag. Viktigt att det är jämnt, så att kakan blir snygg och lätt att rulla ihop.
  • Grädda inte för länge! Fem minuter står det i originalreceptet, men det blir för länge. Jag tog ut min efter 3,5 minuter. Sådant där beror såklart på ugnen, men hellre lite för kort tid, än för lång, skulle jag säga. En övergräddad kaka spricker garanterat.
  • Rulla ihop direkt efter gräddning! Inte med smörkrämen i såklart, då blir det en smält röra. Men genom att rulla ihop den när den är varm så minskar risken att den spricker. Låt den svalna ihoprullad.
  • Rulla ihop hårt! Särskilt den första lilla "vikningen", för att bitarna inte ska bli "ihåliga".
  • Skär upp kall! När rulltårtan är ihoprullad, ställ den svalt några timmar innan du skär upp den. Då hinner smörkrämen stelna, och du får finare skivor där lagren syns tydligare.
  • Skär upp med tandad kniv! Jag provade både en "vanlig" kniv, och en tandad. Skivorna blev finare med den tandade.





Kakan
3 ägg 
1½ dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och strösocker fluffigt.
Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver, och vänd ihop med äggsmeten.
Bred ut smeten jämnt på ett bakplåtspapper på en plåt.
Grädda i 3-5 minuter.
Häll strösocker på ett bakplåtspapper och lägg på bordet/bänken.
Ta ut kakan ur ugnen och stjälp direkt upp den på det sockrade bakplåtspappret.
Rulla ihop från långsidan och låt kakan svalna ihoprullad.
Gör under tiden smörkrämen.


Smörkräm
100 gram mjukt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och fluffigt.
Vispa i äggulan.
Bred på smörkrämen jämnt på kakan.
Rulla ihop från långsidan för fler, mindre bitar, eller från kortsidan för färre, större bitar.
Lägg med skarven nedåt på en bricka eller liknande och ställ svalt några timmar.
Skär upp centimetertjocka bitar med en tandad kniv.
Förvara i kyl eller frys.


I skrivande stund har min bild i baka-gruppen på facebook över 900 likes... Yikes.