1 juli 2016

Tigerkaka



Apelsin och choklad är ju en klassisk kombo. Jag tyckte inte att det var så gott när jag var liten, och fick pina i mig romerska bågar när det bjöds på det. Men jag ville ändå prova och se hur denna kombo skulle funka i en tigerkaka. Jag hörde på reklamen till Junior bake off där domaren Mary Berry berömde en liten bagare för just den kombinationen i en kaka. Jag hade dessutom fyndat en bakform på en midsommarloppis, och den såg ut att passa perfekt till en klassisk tigerkaka. Så igår provade jag, och jösses... Det blev så gott!

Jag tror att detta skulle bli en mycket god tårta också. Marmorerade bottnar, med någon slags apelsinfyllning, spacklad med cointreauganache och dekorerad med romerska bågar och apelsinskal. Även cupcakes skulle nog bli väldigt gott.






1 kaka, 20 cm
75 gram smör
1½ dl mjölk
3 dl strösocker
3 ägg
4½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2½ msk kakao + 2 msk vatten
Skal av 1 apelsin, saft av ½

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form.
Smält smöret och häll i mjölken, och låt bli ljummet.
Vispa ägg och strösocker vitt och fluffigt.
Blanda vetemjöl och bakpulver.
Blanda i smöret i äggsmeten, och vänd sedan försiktigt i mjölet.
Häll över hälften av smeten i en annan skål.
Blanda i kakaon och vattnet i den ena smeten.
Blanda i apelsinskal- och saft i den andra smeten.
Varva de två smetarna i formen.
Dra en tandpetare genom smeten om du vill ha extra marmorering.
Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 minuter.
Känn med en sticka om smeten är färdig, den ska inte vara kladdig.
Ta ut kakan och låt den svalna i formen några minuter, vänd den sedan och låt svalna helt på galler med formen över.









Vill du lyxa till tigerkakan kan du hälla chokladganache (smaksatt med cointreau eller apelsinsaft) över, och sedan toppa med lite rivet apelsinskal.