6 november 2016

Lite lyxigare chokladbollar


Chokladollen är ett måste på godisbordet i jul, och uppskattas av de flesta!

Har du kvar kantbitar av tårtbotten eller annan mjuk kaka är det perfekt att baka chokladbollar. Då byter du bara ut en del av havregrynen mot kaksmulorna. Ett knep jag lärde mig på kondisdelen av min utbildning. Även dammsugare och cakepops görs med överblivna kaksmulor.Väldigt smart faktiskt. Men tänk på att chokladbollar med kaksmulor inte längre är gluten- och äggfria!

Den här gången gjorde jag bollarna lite extra lyxiga genom att doppa dem i mörk choklad innan jag rullade dem i kokos. Det ger en väldigt god och extra chokladig smak, och dessutom ett knäckigt ytterlager. Det blir dock väldigt kladdigt, så plasthandskar rekommenderas starkt! Det är också en fördel att vara två när de ska rullas i kokos, eftersom man blir så chokladig om händerna.




200 gram smör
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
3 dl tårtbottensmulor (eller annan mjuk kaka)
1 dl havregryn
2 msk starkt kaffe
Mörk choklad och k
okos till rullning

Väg/mät upp alla ingredienser förutom kokosen i en bunke.
Blanda ihop med händerna till en kladdig smet.
Väg upp bitar á 18 gram och rulla till bollar.
Lägg kallt i någon timme.
Smält mörk choklad i mikron. 
Bred ut choklad i ena handflatan och rulla bollen tills den är helt täckt. 
Fortsätt med alla bollar.
Lägg kallt igen.
Upprepa chokladrullningen igen, men rulla bollarna direkt i kokos innan chokladen stelnar.
Förvara i kylen i en burk med lock, eller på en tallrik, väl inplastade.



Låt dig väl smaka!