22 februari 2017

Älskade Jansson


Jag har varit sugen på Janssons frestelse ända sedan den vi lagade till jul tog slut, och idag kunde jag inte vänta längre. Det passar ju extra bra nu när det kommit så mycket snö. Det är ett klassiskt recept, fast jag höftar lite med mängderna.




15 medelstora potatisar
½ gul lök
1 burk ansjovis (125 gram)
Salt och peppar
3-4 dl vispgrädde
Ströbröd
Smör

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en form med smör.
Skala potatisarna och skär dem i stavar.
Skala löken, dela den och skiva den.
Varva potatis, lök och ansjovis i formen (spara några filéer till topping).
Peppra och salta (sparsamt med salt) på varje lager.
Häll på lite ansjovisspad och 3 dl av vispgrädden
Strö över ströbröd på toppen och hyvla på ordentligt med smör.
Dekorera med resterande ansjovisfiléer.
Grädda i mitten av ugnen ca 60 minuter.
Spä med resten av vispgrädden efter ungefär halva tiden i ugnen.




Jag har alltid tagit för givet att jag inte tyckte om Jansson. Mest för fiskens skull. Jag trodde att den var rå när jag var yngre. Men nu på äldre dagar förstår jag inte riktigt hur fisken skulle hålla sig rå under nästan en timme i ugnen. 

Jag testade Jansson för första gången förra julen, 2015, då jag jobbade på Skansen. Vi sålde den i take away-burkar ute i julbodarna. Det blev en sådan chock när jag smakade. Det var ju gott! Nu är det en riktig julfavorit. 


Men såklart kan man äta den precis när som helst!