9 augusti 2017

Syltstrass ✿


Otroligt spröda och goda kakor som verkligen smälter i munnen. De känns lite gammaldags tycker jag, och recept på dem finns redan i den äldsta utgåvan av Sju sorters kakor som jag har, från 1953. 

Jag använde mig dels av en vanlig spritspåse med stjärntyll för att forma kakorna, dels av en gammaldags kaksprits med stjärnformad "garneringstratt"/tyll. De kan även bakas ut till dubbelstrass med vaniljsmörkräm emellan. För att citera ovan nämnda bakbok; "säkert kan Ni själv hitta på en hel del andra originella utbakningssätt för denna populära kaka.





150 gram mjukt smör
3/4 dl florsocker
3/4 msk vaniljsocker
1½ dl potatismjöl
2 dl vetemjöl

Sylt

Sätt ugnen på 160 grader.

Sätt den stjärnformade "tyllen" i kakspritsen, eller en vanlig stjärntyll i en spritspåse.
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och fluffigt.
Tillsätt potatismjöl och vetemjöl, lite i taget.
Vispa till en smidig deg.
Med kaksprits: spritsa längder på en plåt med bakplåtspapper, skär i ca 5 cm långa korvar och forma till snäckor.

Med vanlig sprits: spritsa kakor med ungefär en femkronas omkrets.
Lägg/spritsa inte kakorna alltför tätt, de växer ganska mycket i ugnen.
Gör en fördjupning i mitten av varje kaka och fyll den med en klick sylt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter, tills kakorna precis börjar få lite färg.







Ha en trevlig onsdag!